MERCÈ RODOREDA: La plaça del diamant
|
1. Treball de lèxic de les
paraules assignades
Per
confegir un recull de lèxic que ajudi
a comprendre millor aquesta narració, cada alumne/a haurà
de treballar les catorze paraules que té assignades.
|
|
Estructura de les fitxes de treball
La fitxa de cada vocable s'escriurà, d'acord amb la pauta
següent, a la taula del document de Microsoft Word anomenada bd_lexic_pldiamant.rtf:
-
entrada,
en negreta i minúscula (tal
i com apareix al diccionari; per exemple: la forma verbal mudaria s'entraria
com el vocable "mudar" i blaves,
com "blau");
- categoria gramatical,
abreujada en cursiva (A,
Av, N, V...);
- observacions lèxiques,
si s'escau, (abreujades) en cursiva:
- arc (arcaisme), cast (castellanisme),
col (forma col•loquial), dial (forma
dialectal)...
- loc (locució), ff (frase
feta);
- definició breu,
en rodó, del mot (en
l'accepció o sentit amb què s'utilitza al text);
-
context
significatiu on apareix el mot, en cursiva
(subratllant, a més, la
paraula en qüestió): el context ha de permetre que es
vegi el sentit amb què s'usa la paraula;
- pàgina en
què apareix;
- sigles
identificadores de l'alumne/a (per exemple: Josep Garcia: JG).
Exemple:
Entrada |
Cat |
Obs |
Significat |
Context |
Pg |
Alum |
mudar |
V |
|
Sofrir un canvi. |
Mentre que si la sabéssim estimar,
potser mudaria. |
46 |
JG |
mentida |
N |
|
Asserció feta cientment contra la veritat. |
Mentida! No ens respectes. |
46 |
JG |
obediència |
N |
|
Acció d’obeir, qualitat d’obedient. |
L’amor als pares és obediència,
si no... |
46 |
JG |
Per veure més exemples consulteu el Vocabulari
de Contraban.
La taula on s'ha d'escriure
- Baixeu el fitxer Word bd_lexic_pldiamant, que
conté la taula on heu d'escriure el treball de lèxic,
des d'aquí mateix o bé de la pàgina del
Departament de Català d'aquesta web (www.iesolorda.org),
on apareix sota el títol "Graella
per al lèxic de La
plaça del Diamant".
- Canvieu el títol del fitxer (bd_lexic_pldiamant)
pel vostre propi nom.
Aquest fitxer, manejable amb Word,
pot ser usat per diverses
persones, ja que la taula es
pot anar allargant. Segurament observareu que no té
l'extensió .doc (bd_lexic_pldiamant.doc), sinó .rtf (bd_lexic_pldiaman.rtf), perquè aquest format és més
segur enfront de determinats virus.
En el mateix
disquet que lliurareu al professor hi pot
haver més d'un fitxer, sempre que els hàgiu posat noms
diferents i que
vigileu
el contagi de virus (més d'un ja hi ha perdut la feina en cursos
anteriors).
Com treballar
- Llegiu amb atenció les pàgines
on hi ha les paraules assignades.
- Busqueu-ne el significat en un bon diccionari i
anoteu curosament el sentit amb què s'usa.
Feu
servir un bon
diccionari,
com
- el DIEC (Diccionari de
l'IEC) o
- el Diccionari de la
llengua catalana de la Gran Enciclopèdia o
- el DGLC (Diccionari
general de la llengua catalana de P. Fabra).
Si no hi apareix el
vocable o no hi apareix amb el sentit que té al text, cal que
recorregueu al Diccionari Català-Valencià-Balear
d'A.M. Alcover i de F. de B. Moll.
|
- Escriviu, meticulosament, a la graella la vostra
feina sense cap falta.
- Passeu-hi el corrector.
El
vostre treball ha de poder
transferir-se sense retocs a la gran base de dades sobre el
lèxic de La plaça del
Diamant. |
Data i forma de lliurament
Caldrà lliurar al professor abans del 9 d'octubre:
- una fotocòpia
del fragment treballat amb les paraules comentades subratllades,
- una impressió
del treball lèxic (òbviament, en paper) i
- el disquet on es troba
el fitxer, etiquetat de forma adient.
Avaluació de la feina
Aquesta tasca es valorarà com una nota de classe (com un
comentari, una preguntada oral o escrita...).
Inicialment l'alumne té 10 punts i un de reserva (si el treball
ha estat fet de forma acurada); però si el plantejament de la
feina no és prou seriós (per exemple: contextos
insuficients, definicions pobres, errades de picar...) sofrirà
una reducció de la puntuació de partida.
Després es descomptarà a cada vocable fins a un
màxim d'un punt:
- -0,5 per faltes d'ortografia o per no seguir les
normes donades;
- -1 per errades greus, com no explicar correctament el
sentit del mot;
|
El bloc de paraules assignat
L'identificador de cada alumne (a1, a2... ) permet de trobar les
paraules assignades a cadascú al fitxer Vocabulari de "La plaça del
Diamant".
.
Alumnes 2n D Batx |
Identif.
|
Alumnes 2n D Batx |
Identif. |
|
a1
|
|
a16
|
|
a2
|
|
a17
|
|
a3
|
|
a18
|
|
a4
|
|
a19
|
|
a5
|
|
a20
|
|
a6
|
|
a21
|
|
a7
|
|
a22
|
|
a8
|
|
a23
|
|
a9
|
|
a24
|
|
a10
|
|
a25
|
|
a11
|
|
a26
|
|
a12
|
|
a27
|
|
a13
|
|
a28
|
|
a14
|
|
a29
|
|
a15
|
|
a30
|
|
|
|
|
|
|
2. Treball d'estudi i comentari
del tema assignat
Objectius del treball
-
Fer una lectura atenta,
comprensiva
i reflexionada del text (evitar la lectura mecànica d'anar
tirant
milles a tot drap).
- Descobrir, a partir de petits aprofundiments, el
valor humà i literari de l'obra.
- Sentir més de prop les angoixes d'una dona
senzilla enfront del destí, que no controla, davant un entorn
que l'aclapara, enfront de la vida massa plena de misteris; sentir,
finalment, que hi ha portes obertes.
- Trobar, entre línies, la visió de la
Catalunya dels anys trenta i quaranta del segle XX (anys d'esperances,
sofriments i repressió) que va oferint Mercè Rodoreda a
través de la mirada astorada i sofrent de Natàlia /
Colometa.
- Descobrir més enllà de la lectura
argumental de la novel·la, tot l'entramant simbòlic que
hi ha darrere les paraules aparentment senzilles de Natàlia /
Colmeta.
-
Reflexionar una mica més
del tractament que
Mercè Rodoreda dóna al text, ja que l'art és
forma, descobrint aspectes
com l'estructura del relat, el punt de vista narratiu, l'estil de la
narració (tarannà de la veu narradora;
estructuració del relat, descripcions i diàlegs;
utilització de trets dels llenguatge col·loquial;
ús de símbols i d'altres recursos retòrics com
antítesis i contraposicions, reiteracions de diversos tipus,
comparacions, metàfores; utilització d'altres recursos
literaris com retrospecció, el·lipsis...).
-
Aplicar els conceptes literaris
bàsics a la valoració d'uns textos que caldrà
haver llegit bé, haver comprès plenament i analitzar a
fons (estructura, recursos...).
- Descobrir les pròpies intuïcions sobre el
text, concretar-les, justificar-les, ordenar-les, travar-les entre
elles i,
finalment, formular-les per escrit de forma clara i coherent.
|
Estructura del treball
Els treballs demanats poden
classificar-se, a grans trets, en dos blocs:
Estudi d'un
aspecte de l'obra: la feina rau a
extreure un conjunt d'informacions escampades al llarg del text,
analitzar-les, interpretar-les i formular una visió de conjunt
d'algun aspecte rellevant.
Comentari
d'un text: el treball se centra
bàsicament a comentar un fragment de text.
Estudi
d'un aspecte de l'obra
-
Context pertinent:
informacions prèvies necessàries per a la correcta
comprensió del(s) fragment(s) treballat(s):
-
context intern, provinent de la
pròpia narració, i
-
context extern, previ al text,
com el marc social i històric de l'època o el marc
geogràfic.
- Examen i suposició inicials:
establiment provisional de les línies mestres del text.
-
Hipòtesi inicial:
formulació d'una suposició d'interpretació del
text / d'allò que intuïu i voleu demostrar.
-
Anàlisi de les dades:
estudi dels diferents fragments del text que considerem pertinents (cal
ser
curosos amb el text original i amb les citacions).
-
Interpretació de les
dades: recerca del sentit que es pot deduir del conjunt
d'observacions fetes (confirmant, matisant o desmentint la
hipòtesi inicial) i que duen a formular
una teoria fonamentada sobre l'assumpte estudiat.
- Conclusió i valoració:
finalització del treball
- amb el resum de les dades i de les idees cabdals
acabades de presentar i
- amb l'exposició raonada la vostra
opinió personal
Comentari
d'un text
Heu de tenir en
compte els aspectes següents tant en la confecció del
treball com en la seva redacció posterior:
-
Context extern:
informacions
de caire històric, geogràfic, social...
necessàries
per a poder entendre a fons el text.
-
Context intern:
informacions
del conjunt de l'obra que heu de tenir presents per entendre el fragment
que
en comenteu.
- Assumpte: sintagma nominal que expressa de
què tracta el text.
- Tema: oració que formula escuetament
i clara la idea central del fragment.
- Resum: exposició breu, amb paraules
pròpies, del que narra, descriu o explica el fragment.
-
Estructura del text: parts
de què es compon el fragment (amb l'ajuda dels subtítols
que
hi hàgiu posat) i com es traven entre elles (introducció,
cos, conclusió; successió de seqüències
narratives, descriptives...).
- Recursos literaris:
- veu narrativa, punt de vista, trama, el•lipsis
...;
- combinació d'elements narratius, descriptius
i valoratius entre ells;
- desenvolupament de la línia central de la
narració i inserció de digressions...
- Recursos expressius:
-
recursos retòrics com la
comparació, la metàfora, la hipèrbole, la
personificació; antítesi, contraposició; la
reiteració; o l'enumeració, la
gradació...
- recursos lingüístics com la
precisió i riquesa lèxiques; l'estil directe i l'estil
indirecte; l'adjectivació...; el
registre...
- Observacions personals
-
Conclusió i
valoració: resum del més important que hàgiu
exposat i valoració de l'assoliment dels objectius,
suposadament, proposats per Rodoreda.
|
Passos preliminars
-
Previsió: començar
la feina de lectura i confecció del treball amb molt de marge de
temps, perquè les dificultats i els contratemps ja es
presentaran sols i, sovint, a la impensada.
-
Lectura prèvia de tota
la narració: fer-se'n una visió de conjunt abans de
l'inici de l'estudi del fragment assignat.
-
Domini dels conceptes
literaris bàsics: haver entès bé les
principals característiques de la narració; consulteu,
doncs, els vostres llibres de text de Batxillerat. Vegeu:
-
al manual
de
Primer, La narrativa: elements formals (estructura, punt de
vista,
temps, espai, personatges) i subgèneres (pàgs.
165-168);
-
al manual
de
Segon, La narrativa: Característiques del gènere
narratiu modern. La novel•la (elements formals de la novel•la
moderna). El
conte literari (pàgs. 146-153); també certs aspectes
d' Els recursos retòrics (pàgs. 161-163);
-
-
Coneixement sumari de la
figura de Mercè Rodoreda i la seva obra: tenir nocions del
que pretenia amb aquesta novel·la, conèixer
l'època convulsa que serveix de marc a l'acció i el
moment històric en què l'escriu des de l'exili, les
motivacions per a escriure que té l'autora, el seu peculiar
estil narratiu. Vegeu:
-
Aclariment de l'abast i dels
objectius del treball: consulteu, si cal, amb el professor.
-
Plantejament d'una metodologia
de treball.
|
Com treballar
- Subratllar o marcar els fragments
i mots més significatius (en un o diversos colors).
- Esbrinar el significat dels vocables usats i
la referència de cada topònim.
- Aclarir totes les dades del context intern
i extern desconegudes.
- Posar títol i subtítols a les
diferents parts de la narració.
- Fer fitxes dels fragments de text rellevants
indicant-ne les pàgines, si la informació apareix
dispersa
al llarg de la narració.
- Formular les observacions i judicis:
verbalitzar les pròpies intuïcions.
- Jerarquitzar les idees (fonamentals,
importants, secundàries o irrellevants) i travar-les.
- Plasmar-les sobre el paper en un esquema del
treball.
- Redactar el treball: posar títols i
subtítols encapçalant les diferents parts i escriure
l'exposició de forma precisa, clara i coherent.
- Escriure, al treball, les citacions
literals entre cometes amb indicació de la pàgina:
"el que és veritat a Figueres és gairebé sempre
mentida a Perpinyà" (Contraban, 205).
- Revisar a fons el text:
- detecteu els passatges mal redactats (podeu
llegiu-lo com si algun company us escoltés, atents al que us
sembla que no entendria a la primera lectura);
- consulteu al diccionari els vostres dubtes
lèxics o ortogràfics;
- passeu-hi un bon programa corrector .
|
Com presentar el treball o comentari
- Extensió: entre 1 i 2 pàgines
escrites a doble espai.
- Mida del paper: foli o DINA4.
Excepcionalment, el
professor pot autoritzar algun alumne a escriure una pàgina
més.
- text net, amb marges, no atapeït,
- ben organitzat (amb les parts ben marcades),
- sense faltes...
Pot grapar-se al davant
un altre
full que indiqui el títol del treball i el nom de l'autor; en el
cas
dels comentaris, pot ser útil de grapar al darrere una
fotocòpia del text amb subratllats i subtítols.
|
Data de lliurament
- El mateix dia de l'examen de La plaça del
Diamant.
- Hi haurà penalització en cas de retard
en el lliurament.
|
Temes proposats
Els treballs són
individuals i tots són diferents; per això, heu
d'apuntar-vos com més aviat millor a la llista del professor.
Els darrers no podran triar.
|
Context extern:
|
Alumne /a
|
|
1
|
El marc històric (al·lusions, repercussions...)
|
|
|
2
|
Economia d'una família rendista
|
|
|
3
|
La revolució social i política durant la guerra
|
|
|
4
|
El front d'Aragó
|
|
|
5
|
La subsistència familiar a la guerra i primera
postguerra
|
|
|
6
|
Guerra i postguerra: "rojos" i "nacionals"
|
|
|
7
|
Les transaccions econòmiques (monetàries i en
espècie)
|
|
|
8
|
Trobar feina
|
|
|
|
Assumpte i tema:
|
|
|
9
|
La història de Colometa
|
|
|
10
|
Lectura simbòlica: Catalunya de la república a
la repressió
|
|
|
11
|
El masclisme
|
|
|
12
|
Dificultats d'una dona per trobar la seva vida de debò
|
|
|
|
Estructura del text:
|
|
|
13
|
Parts de la narració: plantejament, nus i
desenllaç
|
|
|
14
|
Les retrospeccions
|
|
|
15
|
El temps a la narració. Les el·lipsis
|
|
|
16
|
Els escenaris (1): El barri de Gràcia
|
|
|
17
|
Els escenaris (2): La casa del carrer Montseny
|
|
|
18
|
Els escenaris (3): Els parcs
|
|
|
19
|
Els escenaris (4): La torre dels senyors
|
|
|
20
|
Els escenaris (5): La casa d'Antoni, l'adroguer
|
|
|
21
|
Els escenaris (6): La plaça de vendre
|
|
|
21
|
Els escenaris (7): La plaça del Diamant
|
|
|
23
|
L'ambient: La Festa Major de Gràcia
|
|
|
24
|
La protagonista (1): L'empremta de la seva la família
(pares)
|
|
|
25
|
La protagonista (2): Les pors de Colometa
|
|
|
26
|
La protagonista (3): La relació amb Quimet
|
|
|
27
|
La protagonista (4): La feina fora de casa
|
|
|
28
|
La protagonista (5): Procés de rebel·lia
contra el colomar
|
|
|
29
|
La protagonista (6): Procés de mitificació del
passat
|
|
|
30
|
La protagonista (7): Una mare esforçada
|
|
|
31
|
La protagonista (8): La relació amb Antoni, l'adroguer
|
|
|
32
|
La protagonista (9): La presència del difunt Quimet
|
|
|
33
|
L'antagonista (1): Quimet, un caràcter dominant
|
|
|
34
|
L'antagonista (2): Quinet i l'economia familiar
|
|
|
35
|
L'antagonista (3): Quimet, la seva relació amb
Natàlia
|
|
|
36
|
L'antagonista (4): Quimet, un home del seu temps
|
|
|
37
|
Personatges (1): L'Antoni i la Rita
|
|
|
38
|
Personatges (2): L'Antoni, l'adroguer
|
|
|
39
|
Personatges (3): La Sra. Enriqueta, una segona mare
|
|
|
40
|
Personatges (4): Julieta, una noia del seu temps
|
|
|
41
|
Personatges (5): Els amics de Quimet: en Cintet i en Mateu
|
|
|
42
|
Personatges (6): La pobra Maria
|
|
|
43
|
Altres personatges (1): La mare del Quimet
|
|
|
44
|
Altres personatges (2): Els pares de la Natàlia
|
|
|
45
|
Altres personatges (3): El senyor del guardapols
|
|
|
46
|
Altres personatges (4): Andreuet, l'aprenent
|
|
|
47
|
Altres personatges (5): En Vicenç
|
|
|
48
|
Els coloms (1): La cria (espais, tècniques, feines)
|
|
|
49
|
Els coloms (2): Els diversos tipus
|
|
|
|
Recursos literaris:
|
|
|
50
|
La veu, el punt de vista i l'estil narratius.
|
|
|
51
|
L'estil directe i l'indirecte. Tipus de diàleg.
|
|
|
51
|
Els verbs de dicció i de pensament
|
|
|
53
|
La història i la trama. Creació de
l'interès envers el relat.
|
|
|
54
|
La combinació d'elements reals, versemblants i
simbòlics.
|
|
|
55
|
Com presenta o descriu els personatges?
|
|
|
56
|
Com descriu els diversos escenaris de l'acció?
|
|
|
|
Recursos expressius:
|
|
|
57
|
Recursos retòrics (1): La contraposició i
l'antítesi
|
|
|
58
|
Recursos retòrics (2): La reiteració
(anàfora, duplicació...)
|
|
|
59
|
Recursos retòrics (3): La comparació (feta i
de creació)
|
|
|
60
|
Recursos retòrics (4): La metàfora
|
|
|
61
|
Recursos retòrics (5): La sintonia
|
|
|
62
|
Recursos retòrics (6): L'enumeració
|
|
|
63
|
Elements simbòlics (1): Els coloms
|
|
|
64
|
Elements simbòlics (2): L'embut
|
|
|
65
|
Elements simbòlics (3): Les balances
|
|
|
66
|
Elements simbòlics (4): La botiga dels hules (flors,
nines...)
|
|
|
67
|
Elements simbòlics (5): Les flors i els arbres
|
|
|
68
|
Elements simbòlics (6): Els ocells (merlot...)
|
|
|
69
|
Elements simbòlics (7): Les flors artificials
|
|
|
70
|
Elements simbòlics (8): El quadre de les llagostes
|
|
|
71
|
Elements simbòlics (9): Flors, bombetes i llums blaus
|
|
|
72
|
Elements connotats (1): Travessar el carrer Gran
|
|
|
73
|
Llengua (1): Trets del llenguatge col·loquial
|
|
|
74
|
Llengua (2): Lèxic culte i alguna imprecisió
col·loquial (revòlver, acera...).
|
|
|
75
|
Llengua (3): Certa abundor d'onomatopeies
|
|
|
|
Comentari literari d'alguns fragments:
|
|
|
76
|
La presentació de Quimet (cap. 1)
|
|
|
77
|
La visió de la sang a l'església (cap. 35).
|
|
|
78
|
El somni de les mans (cap. 34).
|
|
|
79
|
El viatge catàrtic final (cap. 39)
|
|
|
Quan hàgiu triat
un treball que us pugui semblar prou interessant, adreceu-vos al
professor per saber si algú ja l'ha pres abans que
vosaltes, per conèixer l'enfoc que se li ha de donar i,
finalment, si us convenç prou, feu que us l'atribueixi.
Trieu de manera preferent els trebals marcats en verd.
|
Bibliografia
Rodoreda,
Mercè: La plaça del Diamant. Club Editor
Jove, Barcelona, 2005.
Sala, Montse i altres: Llengua
catalana i literatura 1. Sèrie Astrolabi, Mc Graw Hill,
Barcelona,
2002.
Vilardell, Clara i altres: Llengua catalana i literatura 2.
Sèrie Astrolabi, Mc Graw Hill, 2003.
Arnau, Carme: Introducció
a la narrativa de Mercè Rodoreda. El mite de la infantesa. Edicions
62, Barcelona, 1979 (pàgines 115-165).
Bech, Sebastià i Borrell,
Josep: Com es comenta un text literari. Barcanova,
Barcelona, 1988.
Bech, Sebastià:
Notes
introductòries a "La plaça del Diamant", en
aquesta web.
|
|